Ga fit door het leven met deze voedingstips

Voel jij je soms moe en heb je weinig energie? Of hou je er van om lekker te sporten en wil je er voor zorgen dat je altijd de best mogelijke prestaties kan leveren? Dan doe je er altijd goed aan om rekening te houden met je voeding. Door rekening te houden met de onderstaande voedingstips kan je er voor zorgen dat je altijd vol energie door het leven kan gaan!

Tip 1: Eet een stevig ontbijt

Het ontbijt is de belangrijkste maaltijd van de dag. Een stevig ontbijt kan er dan ook in principe voor zorgen dat je over alle vereiste energie beschikt om de dag goed door te kunnen komen. Kies voor een gezond ontbijt bestaande uit een mix van fruit en groenten, een eitje en / of volkoren brood. Ben je in de ochtend nog niet klaar voor een stevig ontbijt? Dan kan een vezelrijke snack voor onderweg een interessant alternatief zijn.

Tip 2: Eet op regelmatige tijdstippen

Ook wanneer je examens hebt of je met vriendinnen op vakantie bent, op regelmatige tijdstippen eten is belangrijk. Zo weet je lichaam precies wanneer hij de volgende maaltijd kan verwachten. Op deze manier wordt bovendien ook een frequent terugkerend hongergevoel voorkomen. Niet voor niets is dit ook meteen één van de eerste vereisten wanneer je graag enkele kilo’s wil verliezen.

Tip 3: Onderschat het belang van fruit en groenten niet

Zowel fruit als groenten vormen een essentiële bron van vitaminen, mineralen en vezels. Van het menselijk lichaam is bekend dat ze deze voedingsstoffen nodig heeft om op optimale wijze te kunnen functioneren. Probeer omwille van deze reden (en schrik vooral niet) dagelijks vijf porties te eten. Dit kan uiteraard op verschillende manieren. Een lekker vruchtensapje maakt de vijf vereiste porties meteen een stuk toegankelijker.

Tip 4: Zetmeel, brandstof voor het lichaam

Een energiek lichaam heeft nood aan zetmeel. Vezelrijke voeding zoals met name brood, maar ook pasta, granen evenals aardappelen zijn dan ook één van de belangrijkste energieleveranciers voor ons lichaam. In principe zou zomaar even één derde van de voeding die we binnen krijgen zetmeel moeten bevatten. Let wel, er bestaan erg veel verschillende soorten voedingswaren met zetmeel. Kies bij voorkeur altijd voor de volkoren varianten. Zij voorkomen namelijk drastische schommelingen in het energieniveau.

Tip 5: IJzer voor een optimaal concentratievermogen

Heb je wel eens last van een gebrekkige concentratie? In dat geval is het zomaar mogelijk dat je te maken hebt met een ijzertekort. Eet daarom op regelmatige basis ook voedingswaren die rijk zijn aan deze voedingsstof. Voorbeelden op dit vlak zijn niet alleen runds- en lamsvlees, maar ook bonen, tofu, eieren en noten. Ook spinazie is uitstekend voor mensen met een ijzertekort. Combineer deze voedingswaren bovendien met de nodige hoeveelheid vitamine C en je zal merken dat ze een zege zullen vormen voor jouw lichaam.

 

You might also like More from author

Leave A Reply

Your email address will not be published.